Workshop Show don't tell
Toen Rianne vroeg of er schrijvers waren die wilden meewerken aan de Fantasy Experience op het Coornhert Gymnasium in Gouda, gaf ik mijzelf zonder aarzeling op als vrijwilliger om een workshop te geven. In eerste instantie wist ik eerlijk gezegd niet waar ik het over zou hebben, maar uiteindelijk besloot ik om een workshop te geven over ‘Show, don’t tell’, een techniek waar iedere schrijver mee te maken krijgt, en ik ging aan de slag om hier een stukje over te schrijven.
Op 2 oktober was het zover. Ik stond tegenover zestien leerlingen, in de leeftijd variërend tussen de dertien en veertien jaar. Ze namen plaats achter de schooltafels en waren nog druk aan het kletsen.
|
|
Foto genomen door Marco Leeuwrik
|
Ik deed de beamer aan om de theorie te bespreken. Nadat ik het de IJsbergtheorie van Ernest Hemingway had besproken, vroeg ik aan de leerlingen of ze zich daar een voorstelling van konden maken. Eén leerling riep meteen de Titanic. Ik knikte bevestigend en maakte op het whiteboard een tekening van een ijsberg, waarvan een topje boven de zeespiegel uitstak en waarvan het grootste deel onder de zeespiegel zat. Ik tekende een boot erbij om te illustreren dat je alleen de top van de ijsberg ziet, dat meeste onder water zit en dat dit precies is waar het om gaat bij ‘Show don’t tell’: vertel niet alles, maar laat een deel over aan de fantasie van je lezer.
Tijdens de schrijfopdracht maakte ik een paar keer een rondje en de leerlingen die nog niet aan het schrijven waren, klaagden dat ze nog geen onderwerp hadden om over te schrijven. Ik hurkte neer en vroeg wat ze zelf leuk vinden om te doen, hobby’s of wat dan ook en daar een verhaal over te schrijven.
Nadat er een uur verstreken was, riepen een paar leerlingen dat een uur schrijven toch wel wat kort is. Dat vond ik leuk om te horen. Ik vroeg of iemand zijn stukje wilde voorlezen, het was niet verplicht, vulde ik meteen aan. Vier leerlingen lazen hun verhaal voor.
Ik deed daarna de beamer aan, toonde de cover van “De Uitverkorene” en vroeg aan de leerlingen wat ze ervan vonden. Ik schetste in het kort het tot-stand-komen van de cover en vroeg vervolgens of de leerlingen zelf een afbeelding konden zoeken die het beste bij hun verhaal paste. Op het whiteboard veegde ik de IJsbergtekening uit en verving die voor “RGBSTOCK.COM”, een site waar je royalty free foto’s kunt gebruiken voor je verhaal. Terwijl iedereen druk bezig was, liep ik in het rond en hielp een paar leerlingen die moeite hadden om een afbeelding van het internet in MS-Word te zetten. Ik legde uit dat je de afbeelding lokaal kon opslaan om deze te gebruiken. Een leerling had niet voldoende rechten in Windows om een afbeelding op te slaan en toen vertelde ik dat je ook met behulp van print screen een schermafdruk kunt maken en deze in je document kunt plakken. Dat ging zonder problemen.
Verder vertelde ik waarom het gebruik van royalty free foto’s zo belangrijk was: namelijk dat je niet zomaar zonder toestemming een foto van het internet mag gebruiken en dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken bij het gebruiken van royalty free – rechten vrije – foto’s. ***
|